OPOC w masowej produkcji – czy w 2015 r. zmieni się wygląd motocykli?

Wreszcie się dogadali, chociaż trochę to trwało. Oto właśnie ogłoszono światu, że w 2015 roku sławetny, ekonomiczny, dwucylindrowy silnik dwusuwowy OPOC (Opposed Piston Opposed Cylinder) wchodzi do produkcji masowej.  Ecomotors, firma hojnie dotowana m. in. przez Billa Gatesa, zawarła spółkę join venture z chińskim producentem samochodów FAV Group. Ta nowa spółka ma wybudować fabrykę produkującą te silniki w prowincji Sanxi w Chinach. Ocenia się, że moc przerobowa zakładu ma wynieść od 100 tys. do 150 tys. tych silników rocznie. Oznacza to, że już w ciągu dwóch, może trzech lat na naszych drogach zaczną się pojawiać pojazdy wykorzystujące te silniki. W tym oczywiście również motocykle.

Silnik OPOC to nie nowa koncepcja, bo pierwsze próby konstrukcyjne podjęto już w 1900 roku we francuskiej firmie Gordon Brillie i już wtedy, mimo że konstrukcja trochę się różniła od dzisiejszej, przygotowanej przez Ecomotors, dokładnie w 1903 roku samochód Gordon Brillie napędzany tą jednostką osiągnął jako pierwszy w dziejach zawrotną wówczas prędkość 160 km/h. Aż ponad stu lat trzeba jednak było, by do pomysłu Francuzów wrócić. Zrobił to Peter Hofbauer ulepszając technologię i okazało się, że można dzięki niej osiągać zadziwiające efekty.

Silnik jest mniejszy i w związku z tym, że nie ma rozrządu oraz głowic, jest dużo tańszy w produkcji. Wał tego silnika może osiągać ogromne prędkości obrotowe, a dzięki równoważącym się siłom dzieje się to przy bardzo niewielkich wibracjach. Taki silnik nie ma największej mocy, ale Hofbauer wpadł na to jak ten problem rozwiązać. Otóż przy zwiększonym zapotrzebowaniu na moc… dokłada się dodatkowy moduł silnika połączony z pierwszym za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła, które w razie potrzeby uruchamia drugi moduł. A teraz najlepsze – silnik ten może równie dobrze pracować na benzynie, oleju napędowym, jak i etanolu. A na dokładkę jest bardzo przyjazny środowisku – spełnia najostrzejsze normy Federalnej Agencji Ochrony  środowiska (EPA).

W sieci pojawiają się już pierwsze graficzne spekulacje jak mógłby wyglądać motocykl z takim silnikiem. Na zdjęciu jedna z nich.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami OPOC motorcycle. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.