Jak się okazuje każdego roku na australijskich drogach ginie średnio 200 motocyklistów. Naukowcy z Australian National University uznali, że to ciut za dużo i postanowili przyjrzeć się bliżej temu problemowi. Dr Vanessa Beanland z Wydziału Badań Psychologicznych ANU postanowiła sprawdzić jaki wpływ na szybkość reakcji na pojawienie się na drodze motocyklisty może mieć… częstotliwość takiej sytuacji. Innymi słowy chodziło o to, by sprawdzić czy istnieją różnice w czasie reakcji kierowców na motocyklistę pomiędzy kierowcami uczęszczającymi drogami często odwiedzanymi przez jednoślady i rzadko. Okazało się, że ci badani kierowcy, którzy deklarowali poruszanie się po drogach często użytkowanych przez motocykle reagowali dużo szybciej niż pozostali.
Symulatory wykazały, że dostrzeżenie motocyklisty przez kierowcę „przyzywczajonego” do współużytkowania drogi przez jednoślady, następowało 51 metrów wcześniej niż w pozostałych przypadkach. 51 metrów to spora odległość, dzięki której często może dochodzić do sytuacji, w której dostrzeżony motocyklista spowoduje inną reakcję kierowcy – np. hamowanie lub rezygnację z wjechania na drogę główną z podporządkowanej, co jak wiemy jest najczęstszą przyczyną motocyklowych wypadków nie tylko w Australii, ale także i u nas. Badano również czas reakcji kierowców przy określonych prędkościach i na przykład dla prędkości 60 km/h kierowca obeznany z widokiem motocykli reagował na ich widok aż o 3 sekundy wcześniej, niż kierowca rzadko widzący na drodze motocykl.
Do dr Vanessy Beanland mają dołączyć naukowcy z Uniwersytetu Monash w Melbourne oraz Uniwersytetu Nothingham w Nothingham w Wlk. Brytanii. Koleje badania mają w szerszym zakresie przebadać reakcję kierowców na motocyklistów i potwierdzić przypuszczenia, że na przykład na terenach, na których kierowcy samochodów przyzwyczajeni są do dużej ilości autobusów również dostrzegają pojawienie się motocyklisty dużo później niż pozostali, bo skupiają uwagę na dużych obiektach. Ale już teraz, jak twierdzi dr Beanland wiedza uzyskana z dotychczasowych badań będzie miała wpływ na zmniejszenie wypadków z udziałem motocyklistów.
Moim zdaniem to bardzo cenna informacja dla samych motocyklistów – jeśli jedziesz przez wiochy, gdzie widok motocykla stanowi rzadkość, to po prostu pamiętaj, że w tej sytuacji kierowca dostrzeże cię 3 sekundy i 51 metrów później niż gdzie indziej!